Kiinalaisen emoyhtiön omistama Aavi Technologies on tehnyt CHS:n kanssa yhteistyötä jo useamman vuoden ajan. Rahtiliikenne Kiinan ja Suomen välillä on aktiivista: komponentit, prototyypit, laitteiden osat ja valmiit tuotteet liikkuvat maasta toiseen säännöllisin välein.
CHS:stä tuli Aavin pääasiallinen huolintakumppani noin kaksi vuotta sitten. Aavi Technologiesin varatoimitusjohtaja Kirsi-Marja Kuusisto kiittelee CHS Groupia kaikenkattavasta yhteistyöstä:
”CHS auttaa meitä saamaan tuotteet tehtaalta vastaanottajalle asti sujuvasti. Kaikki prosessin vaiheet tehtaalta noudosta kontitukseen ja dokumentaatiosta yhteydenpitoon kiinalaisen logistiikkayhtiön kanssa hoituvat CHS:n kautta.”
Aavi valmistaa ilmanpuhdistuslaitteita kotitalouksiin, kouluihin, toimistotiloihin ja teollisuuden käyttöön. Erikokoisten ja herkkäpintaisten tuotteiden kuljetuksessa huolelliseen pakkaamiseen ja pakkausten käsittelyyn matkan aikana täytyy kiinnittää erityistä huomiota.
”Varsinkin kotitaloustuotteet ovat design-tuotteita, joiden ulkonäköön on panostettu paljon. Kulta-valko-hopeinen pinta on herkkä ja sen virheettömyys on tärkeää säilyttää pitkälläkin matkalla”, Kuusisto sanoo.
Kustannukset kurissa myös poikkeustilanteessa
Pitkä yhteistyö Aavin ja CHS:n välillä helpottaa tekemistä. Kuljetukset sujuvat hyvällä rutiinilla, kun reitit ja tarvittavat dokumentit ovat jo kunnossa ja tiedossa valmiina. Kuusisto on tyytyväinen myös kustannuksiin:
”Olen tehnyt paljon kilpailutuksia, ja CHS on onnistunut pysymään kustannustehokkaana ja kokoonsa nähden joustavana. Olemme todella tyytyväisiä kokonaisuuteen,” Kuusisto sanoo.
Koronakeväänä CHS on ”junaillut” myös toisenlaista kuljetusmuotoa merirahtiliikenteen ollessa paineen alla.
”CHS on onnistunut hienosti paikkaamaan meriliikenteen haasteita järjestämällä junakuljetuksia Suomesta Kiinaan. Matka kestää noin kaksi viikkoa, ja kustannus asettuu mukavasti meri- ja lentorahdin väliin”, Kuusisto kertoo.
Kiinan avattua tehtaansa uudelleen ja tuotannon jatkuessa tehtaille on täytynyt saada nopeasti Euroopassa valmistettuja komponentteja, muotteja ja muita puhdistuslaitteiden osia. Laivarahdin kestäessä kauan kovaan kysyntään nähden ja lentorahdin ollessa kapasiteetiltaan turhan pieni, junarahti on osoittautunut toimivaksi vaihtoehdoksi Aaville.
Yhteistyö CHS:n kanssa sujuvaa ja ratkaisukeskeistä
Uudelleenreitityksen lisäksi CHS:n huolinta-asiantuntija auttaa Aavia kaikissa logistiikkaketjun vaiheissa. Kiinan ja EU:n välisessä tuonnissa ja viennissä on huomioitava monia eri dokumentteja, tietoja ja rekisterinumeroita, joiden selvittäminen ja tuotteiden mukaan huolehtiminen on CHS:n ammattitaitoa.
”Meilläkin on ollut paljon opettelemista erilaisissa asiakirjoissa, ja CHS:n huolitsijan apu tulee tarpeeseen”, Kuusisto kertoo. CHS on selvinnyt kunnialla myös akuutimmista pulmatilanteista:
”Eräänä viikonloppuna huomattiin, että olimme laittaneet lähetykseen väärät asiakirjat, ja selvitimme CHS:n yhteyshenkilön kanssa asian sujuvasti melkein saman tien. Asia saatiin kuntoon jo sunnuntain aikana.”
Kaiken kaikkiaan yhteistyö on Aavin näkökulmasta sujuvaa ja arkea helpottavaa. Kuusiston mielestä paras puoli CHS:n kanssa tekemisessä on asiantunteva yhteyshenkilö:
”Voin kysyä nimetyltä yhteyshenkilöltäni melkein mitä vain. Ei tarvitse miettiä, onko tämä tuonti- vai vientiasia, meri- vai lentorahti, yhteyshenkilö tietää kyllä, mitä tehdä ja tarttuu toimeen.”