Kaikille suomalaisille tuttu Valio on hyödyntänyt CHS Groupin ja sen edeltäjien huolintapalveluita jo vuosien ajan. CHS vie Kauko- ja Lähi-itään Valion hera- ja maitojauheita sekä juustoja niin merikonteissa kuin lentorahteina.
Valio on yksi suurimmista elintarvikealan viejistä, ja kilpailu kuljetusmaailmassa on kovaa. Miten CHS, lähtöjään pieni kotimainen perheyritys, erottuu kilpaillussa kentässä? Valion Transportation Manager Mikko Saastamoinen löytää yhtäläisyyksiä elintarvikejätin ja CHS:n välillä kotimaisuudesta.
”Valio on maanviljelijöiden ja osuuskuntien omistuksessa, ja meillä on pitkälti kotimaiset juuret. Siinä mielessä CHS on vastaavanlainen kuin Valio: puhtaasti kotimaisia huolintaliikkeitä ei ole kovin monia”, Saastamoinen pohtii.
”Erinomainen palvelu on yleensä se ratkaiseva tekijä, joka voi erottaa yhden toimijan muista.”
Toimiva, luotettava yhteistyö
CHS:n edeltäjä Geodis oli pitkän aikaa Valion kumppani. Yritysoston myötä CHS otti Valion asiakkuuden hoitoonsa, ja vaikka yhteistyökumppani siirtyi nimellisesti uuteen omistukseen, tuttuja yhteyshenkilöitä pysyi matkassa mukana.
Yhteistyö on mutkatonta ja yhteydenpito säännöllistä niin tapaamisten kuin epävirallisempien puheluiden myötä.
”Pyrimme CHS:n kanssa tapaamaan kuukauden tai kahden välein, niin että keskusteluyhteys säilyy säännöllisenä, ja muutenkin olemme paljon yhteyksissä puhelimitse”, Saastamoinen kertoo.
Valion Customer Care Manager Elina Elovirta-Saxén on samaa mieltä, ja kiittää CHS:ää nopeista vastauksista:
”Saamme kysymyksiimme nopeasti vastaukset, ja tiimiläiseni suitsuttivat etenkin CHS:n lentorahtipuolta. CHS:ltä on usein saatu kinkkisissäkin tilanteissa win-win-ratkaisu ja kilpailukykyinen hinta.”
Elovirta-Saxén arvostaa myös henkilökohtaista palvelua ja ihmislähtöistä toimimista.
”Mielestäni Valiolle nimetyt henkilöt ovat parasta yhteistyössä: että langan tai sähköpostin päässä on tuttu ihminen kasvottoman sähköpostilaatikon sijaan. CHS:n etu on heiltä saamamme henkilökohtainen palvelu”, hän kertoo.
Valion asiakaspalvelutiimi on erityisen kiitollinen CHS:lle:
”Useamman kuin kerran tai kaksi olen kuullut, että CHS on suorastaan pelastanut meidät pulasta! Muutamankin kerran on CHS:n avulla löytynyt juuri sopiva reitti, hinta tai aikataulu kuljetukselle ja asiakas on ollut tyytyväinen”, Elovirta-Saxén iloitsee.
Paras puoli ketteryys, nopeus ja vikkelät vastaukset
Myös poikkeuksellisena koronakeväänä CHS on pystynyt infoamaan Valiota, ja löytämään tarvittavat ratkaisut ja reitit.
”Erityisesti lentorahtipuolella nopea palvelu ja hyvä hinta-laatusuhde on todella kriittistä. Vaikka lentorahdin kapasiteetti onkin laskenut, CHS on siitä huolimatta toimittanut meille hyviä vaihtoehtoja”, sanoo Elovirta-Saxén.
CHS:n toiminta näyttäytyy Valiolle sitoutuneena ja asiakkaan parasta ajattelevana.
”Jos meillä on erikoistoiveita, niin CHS:n väki pyrkii aina etsimään parhaan ratkaisun. He eivät tarjoa vain kaupan hyllyltä ratkaisua, vaan todella paneutuvat ja pyrkivät löytämään meille toimivimman ratkaisun”, kertoo Saastamoinen.
Elovirta-Saxén arvostaa sitä, että kasvustaan huolimatta CHS ei ole menettänyt joustavuuttaan ja ketteryyttään.
”Meille löytyy aina hyviä ratkaisuja myös nopealla aikataululla, ja yllättäviinkin käänteisiin pystytään reagoimaan CHS:n päässä oikein kiitettävästi.”
Tärkeintä yhteistyössä ei ole kuitenkaan absoluuttisesti halvin hinta:
”Hinta ei yksin ole tärkein, vaan sen lisäksi merkittäviä tekijöitä ovat luotettava ja laadukas toiminta ja aikataulujen pitävyys”, sanoo Saastamoinen.