Työtaistelutoimenpiteiden vaikutus Scanlink /CHS Group kuljetuksiin

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n lakot alkoivat tänään 15.2.2023. Lakoilla on merkittäviä vaikutuksia Suomen ulkomaankauppaan ja tavarakuljetuksiin.


Ahtausalan lakko kattaa kaikki Suomen satamat ja satamatoiminnot, kuten purkamisen, lastaamisen, yksiköiden vastaanoton ja vapauttamisen. Laivoihin sallitaan ainoastaan kuljettajallisia yksiköitä, näin ollen lakko tulee vaikuttamaan erityisesti maantiekuljetuksiin ja meriteitse tuleviin ja lähteviin lähetyksiin.


Lakosta johtuen säännöllinen irtoperävaunuliikenne Suomen satamien kautta ei ole mahdollista. Tämän vuoksi joudumme käyttämään vaihtoehtoisia reittejä puoliperävaunuyhdistelmillä. Kaikilla reiteillä on kapasiteettirajoituksia ja tästä syystä myös kansainväliset maantiekuljetukset ovat tiukasti rajattuja.

Pyrimme parhaamme mukaan huolehtimaan asiakkaidemme lähetykset erikoisjärjestelyin.
Kuljetuksiin lisätään liikennealuekohtaiset lakkolisät tuonnissa sekä viennissä. Mikäli muutoksia tapahtuu, ilmoitamme niistä asiakkaillemme lähetyskohtaisesti.


Tänään alkaneita kuljetusalan lakkoja:

• 15.2 – Ahtaus-alan lakon on ilmoitettu jatkuvan toistaiseksi

• 15 – 21.2 Kuorma-autoalan lakko

• 15 – 21.2 Säiliöauto- ja öljytuotealan lakko

• 15 – 22.2 Terminaalitoiminta-alan lakko


Lakot saattavat vaikuttaa myös muihin kuljetuksiin, kuten lentoliikenteeseen. Tukilakot ovat myös mahdollisia. Esimerkiksi Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU tukee tarvittaessa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:tä tukilakolla.


Teemme kaikkemme asiakkaidemme kuljetusten eteen, mutta lakkojen ollessa päällä lähetysviiveiltä ja häiriöiltä ei voi välttyä. Pahoittelemme tilanteesta aiheutuvaa haittaa.


AKT:n sivuilta löytyy lisäinfoa ajankohtaisista lakkotilanteista ja neuvotteluista: https://www.akt.fi/neuvottelut/